Interview grondlegger Henk Tazelaar - De Appelaere
Spring naar hoofd-inhoud

Over kracht van het familiebedrijf met een goed product

Henk Tazelaar, pionier in troebele fruitsappen

Een Zeeuwse fruitteler verovert harten met unieke, pure fruitsappen van hoge kwaliteit. Dat is het verhaal van Henk Tazelaar (71), grondlegger van De Appelaere. Sinds zijn zeventiende fruitteler. In 1995 gooide hij het roer om en werd hij pionier met troebel appelsap: Appelaere. Later volgden Perelaere en Sinaasappelaere. Nu doet hij een stap terug uit het familiebedrijf. Op een bijzonder moment, want De Appelaere bestaat 25 jaar.

Hoe het begon…
Henk vertelt: “Als 17-jarige plantte ik vijf hectare fruitbomen. De boomgaard breidde zich gestaag uit naar twintig hectare. Na dertig jaar als fruitkweker vond ik dat er meer in mijn producten zat. In 1992 begon ik met de voorbereidingen voor de Appelaere. Een familiebedrijf net over de grens in Duitsland paste precies bij het product dat ik voor ogen had, troebel appelsap van de hoogste kwaliteit. Vers geperste Nederlandse appels en peren, direct vanaf de boom in de fles. Op 15 juni 1995 is de eerste fles Appelaere onthuld. Het bedrijf perst en bottelt onze fruitsappen nog steeds.”

Lekker, puur, natuur en vooral uniek
“De consument kende tot dan toe vooral helder concentraat sap. Troebel appelsap was voor hen echt even wennen. Nieuw van smaak, uiterlijk én karakter. In de eerste vijf jaar reed ik jaarlijks 80 duizend kilometer door heel Nederland. De baan op. Iedereen liet ik proeven om overtuigd te raken! Ik stelde doelen en was daarbij streng voor mezelf, want dat creëert kansen. Belangrijk was om mee te gaan in nieuwe mogelijkheden die het bedrijf verder helpen. Appelaere is als één van de eerste producten in het automatische bestelsysteem van de grootste landelijke supermarkt opgenomen. Ik wilde mijn product landelijk beschikbaar hebben in de supermarkt. Mijn pijlen richtten zich ook op de horeca, en ik benaderde de groothandel. Dat lukte, als ondernemende, betrouwbare Zeeuw met een uniek product van uitstekende kwaliteit. Na dertig jaar ervaring als fruitteler weet ik wat een goede appel en een goede peer is. Dat verhaal kon ik vertellen, in altijd ontspannen gesprekken. Enkel het allerbeste fruit komt in onze fruitsappen terecht. De inkoop moet perfect zijn en de verwerking door onze perserij uitstekend. In al die jaren is de samenstelling en uitstraling van het product onveranderd gebleven. We houden vast aan het vers persen van het fruit, niet vanuit de koeling. Dat proef je! Tel daar de geheime combinatie van de verschillende appelrassen bij op en je hebt een prachtig puur product dat al je klanten ambassadeurs maakt.”

Pa, we komen je helpen
“Het klinkt als appeltje-eitje, maar niets is minder waar. Het is een succesverhaal geworden, maar dat komt niet aanwaaien. Het blijft hard werken, ook als de pioniersfase voorbij is en je producten bekender worden. De eerste jaren stonden in het teken van investeren en lobbyen. ’s Morgens administratie, ’s middags op pad voor het o zo belangrijke persoonlijke contact. De Perelaere kwam erbij. In 2005 onthulde -toen nog koningin- Beatrix de eerste fles. Na twaalf jaar kreeg ik versterking uit een prachtige hoek. Mijn dochters Carin en Janine stapten nagenoeg gelijktijdig in het bedrijf. ‘Pa, we komen je helpen.’ Samen vierden we het onvergetelijk 12,5-jarig jubileum van De Appelaere. We bleven onze producten promoten. Zorgen voor de klanten die we hadden. Potentiële klanten en horecabeurzen bezoeken. Onder de mensen blijven, daar gaat het om. En dat doen we nog steeds, met ons verhaal over puur fruitsap van constante kwaliteit, met leveringszekerheid en service. Dat maken we waar, dankzij een topteam dat voelt als één grote familie. Naast mijn schoonzoon Carlo, echtgenoot van Janine, hebben we inmiddels een sterk ondersteunend team. Verschillende types maken de kracht van je bedrijf. Samenwerking is alles en het moet je gegund zijn.”

Derde kwaliteitsproduct op rij
“Op een fruittelersvergadering kregen we eens Appelaere geserveerd in longdrinkglazen. Dat moest anders, vond ik. Daarom drink je in de horeca onze fruitsappen uit Appelaere-glazen. Zo hoor je van Appelaere te genieten! De bekendheid groeide. Appelaere en Perelaere vonden hun weg, de consument omarmde onze fruitsappen. De grotere afnemers vroegen ons daarom ook om hoge kwaliteit sinaasappelsap in een fles. In 2007 was het zover, na een proefsessie met een kritisch panel van familie en vrienden. De Sinaasappelaere was geboren: puur sap van sinaasappelen uit vier verschillende landen. Ook hier gaat het om een unieke combinatie van rassen. De onthulling van de Sinaasappelaere was heel bijzonder, een ludiek moment op de horecabeurs in Goes waar de hele familie bij betrokken was. Met een bakfiets reed ik door de beurshallen, achter een luide feestband aan, terwijl mijn kleinkinderen flessen Sinaasappelaere uitdeelden. Dat moment was heel bijzonder. Een ander hoogtepunt was het winnen van de Pioniersprijs in 2013, een onderscheiding van Zeeuwen voor Zeeuwen voor durf, lef, vindingrijkheid, ondernemerschap en pioniersgeest. En in 2014/2015 gunden de consumenten ons de titel Beste Product van het Jaar. Stuk voor stuk momenten om met trots op terug te kijken.”

Met een gerust hart een beetje meer afstand
“Hoewel ik mijn werkzaamheden in het familiebedrijf al vier jaar geleidelijk afbouw, blijf ik natuurlijk altijd betrokken. Ook in de toekomst. De nieuwe directeur, Rémy de Bruijn, neemt de dagelijkse leiding op zich. Hij deelt onze passie voor pure producten. Samen met mijn jongste dochter Janine vormt hij vanaf nu het management. Dat Carin, mijn oudste dochter, nieuwe kansen benut buiten het familiebedrijf, past echt bij haar als mensenmens. Maar ook zij blijft betrokken, want De Appelaere blijft een familiebedrijf met ons als drie eigenaren. Natuurlijk is het spannend voor mij om steeds meer los te laten, maar ik doe dat met een gerust hart.”

Meer tijd voor andere dingen
“Tuinieren, mijn moestuin -ik vind het leuk om uit eigen tuin te eten- en reizen met mijn vrouw… Straks word ik overgrootvader, ook weer een nieuwe belevenis. Er is nog zoveel leuks dat komt. Maar ik heb van mijn hobby mijn vak gemaakt. Ik heb altijd genoten van alles dat op mijn pad kwam. Ik ben dankbaar voor het vertrouwen van onze klanten en de consument en de inzet van mijn dochters en alle medewerkers. Zij lieten De Appelaere groeien."

WATERLANDKERKJE, februari 2020

 

Tekst: Bianca Moorthamer - Artext